Köp och leveransvillkor

Köpvillkor hos LENSIA
Det skall vara enkelt att handla från oss på LENSIA. Men trots detta finns det ändå vissa saker som är viktiga för dig som kund att känna till. Det handlar om vad som gäller om du ångrar ditt köp, får problem med en vara som omfattas av garantin och övriga saker som kan vara bra att veta inför din leverans.

Allt detta finns samlat på denna sidan och sammanfattas som Köp och leveransvillkor. Tveka inte att höra av dig till oss om det är något du funderar på. Vi finns här för att göra din kundupplevelse hos LENSIA så positiv som möjligt.

Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen, Distans- och hemförsäljningslagen, E-handleslagen, Marknadsföringslagen, och för företag - Köplagen.

Beställning

Alla beställningar sker via Internet. Vi tar ej emot beställningar på något annat sätt än via vårt shoppingsystem på vår webbplats. Vi accepterar alltså ej beställningar via ordinarie e-post, fax eller annat medium såvida ej annat avtalats. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi eller annan person lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls.

Recepet från leg. optiker

För att få beställa linser hos LENSIA så krävs det att du har ett recept från en legitimerad optiker. Du får bara köpa de linser eller produkter som ingår i receptet. Ditt recept får inte vara äldre än 12 månader. Allt missbruk av recept eller köp utan recept kan komma att hävas. Vi godkänner ej heller reklamationer till följd av produktköp som man ej fått recept/ordination på från sin optiker.

Priser

Alla priser på LENSIA är inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer med 50 kr på samtliga beställningar om ej annat erbjudande gäller. Om du väljer att teckna en linsprenumeration och tar del av rabattfördelarna som detta innebär så behöver du acceptera minst en ytterligare leverans från oss. I annat fall ses det inte som en prenumeration utan som en vanlig beställning. Skulle du avsluta och returnera din 2:a leverans så förbehåller vi oss rätten att debitera dig som kund mellanskillnaden för rabatterat pris och ordinarie pris. Vänligen observera att en linsprenumeration inte gör dig immun mot eventuella prisändringar och att det alltid, vid aktuell tidpunkt för leverans av prenumeration, är det aktuella priset på vår hemsida som gäller även för din prenumeration.

Du betalar inga extra kostnader oavsett om du väljer faktura eller betalkort som betalningsalternativ. Vi råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället.

Leveranser & leveranstider

Alla leveranser sker med en av oss vald speditör, enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning, vanligtvis Posten. Leveransadressen blir alltid den som du är folkbokförd på. Vid flytt från folkbokföringsadressen ber vi dig att Logga in via kundtjänst uppe till höger på hemsidan och uppdaterar dina uppgifter alternativt kontaktar du kundtjänst för hjälp. Om det uppstår transportskador eller förseningar med leveransen vänligen kontakta kundtjänst för information kring retur eller avbeställning.

Vårt mål är alltid att leverera dina beställda varor så snabbt som möjligt. Leveranstiderna är dock olika beroende på hur dags och vilken dag som beställningen genomfördes och Postens leveranstider till olika adresser och/eller delar av landet. Normal leveranstid för lagerförda varor är 1-3 dagar från det att varan beställdes. För linser med ovanliga parametrar eller brytningsfel kan leveranstiden uppgå till mellan 3-14 dagar.

Då varan som beställs är slut i lager eller på andra vis försenar leveransen kan detta komma att meddelas via den e-postadress som angivits vid beställning. Då en vara av flera är slut i lager så väntar hela ordern på att full leverans kan ske. Möjlighet finns till delleverans efter samråd med kundtjänst. Kunden har rätten och möjligheten att utan kostnad häva köpet vid eventuell leveransförsening.

LENSIA tar ansvar för av oss orsakade förseningar i leveranser men inte förseningar orsakade av Force Majeure förhållanden utanför vår kontroll.

Ändring av order

Kund äger fram till den punkt order effektuerats rätt att, utan kostnad för denne annat än prisskillnad på vara, förändra sin order, dock med reservation för av kund beställd vara vilken ej lagerföres. Notera att order som redan levererats ut från vårt system ej kan ändras.

Avbeställning

Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats. Effektuering sker vanligtvis genom att faktura och frakthandlingar skapas. Föreligger leveransförsening är avbeställning möjlig även efter det att ordern effektuerats. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. Avbeställning av icke lagervara vilken köpts speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits från oss.

Ej uthämtade paket/försändelser som skickas i retur till oss utan att föregiven anledning eller att information om detta har givits till LENSIA debiteras en hanteringskostnad på 200 kr.

Retur/Ångerrätt

Hos LENSIA har du alltid rätt att ångra ditt köp och returnera varorna inom 60 dagar från det att du mottagit din leverans. Varan skall då skickas tillbaka i obruten förpackning. Linser ingår i kategorin medicinska produkter och du kan därför inte bryta förpackningen för att prova linserna eller övriga produkter och sedan åberopa ångerrätt. Om det är något fel på produkterna läs nedan på Reklamationer. LENSIA AB har fria returer vilket innebär att vi betalar din returfrakt vid returer. Kontakta kundtjänst (support@kundtjanst.se) för vidare instruktioner om du vill ångra ditt köp.

Returadress till oss är:
Lensia.se / Andit AB
Tallbacksvägen 17
423 61 Torslanda

Reklamationer/Garantier

Privatpersoner har enligt Konsumentköpslagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället.

Vid reklamationer så ber vi dig alltid att först kontakta kundtjänst för information om hur du skall gå tillväga. Observera att du endast kan reklamera fel som finns på varan från tillverkning och inte fel som uppkommer vid handhavande. LENSIA kommer i första hand att ersätta den defekta varan med en ny vara av samma sort. LENSIA står för returfrakten vid reklamationer, kontakta kundtjänst via mail (support@lensia.se) för mer information hur du kostnadsfritt skickar produkten till oss.

Observera att vi inte godkänner eventuella reklamationer av färgade linser som avser färgens överensstämmande med verkligheten. Bilderna skall endast ses som en illustration och variationer med det faktiska utfallet förekommer och är beroende din egen ögonfärg. Som alltid är det viktigt när du handlar linser online att du besökt en optiker innan du gör en beställning hos oss. Dels för att säkerställa passform och linsens lämplighet för dina ögon, men också för att vara säker på att exempelvis färgen på linsen är som du tänkt dig.

Observera att vi kan komma att kräva ditt aktuella recept från legitimerad optiker som styrker att ditt inköp gäller de varor som omfattas av receptet.

Återbetalning

I det fall kund på riktiga grunder häver ett köp, utnyttjar öppet köp, retur eller ångerrätt där betalning redan erhållits återbetalar LENSIA AB denna betalning senast inom 10 dagar efter mottagen retur. Observera att det är kundens ansvar att linserna kommer fram till LENSIA.

Om köp och betalning har skett genom
Klarna Checkout kommer även återbetalningen att ske via Klarna till ditt konto. Tiden detta tar kan variera men bör inte vara längre än de 10 dagar vi redovisat här.

Personuppgiftspolicy

Vi behandlar alla kunduppgifter konfidentiellt och använder korrekta säkerhetstekniska rutiner (enligt det europeiska datadirektivet GDPR) för att garantera att endast behöriga får tillgång till våra kunders uppgifter. Vi garanterar att vi inte säljer eller delar dina uppgifter med obehöriga.
Du som konsument har bl.a. rätt att om registrerade personuppgifter begära:

- utdrag av registrerade uppgifter.
- att registrerade uppgifter ändras.
- att registrerade uppgifter raderas.

Vad gör vi med den data som registreras?

Den data som lensia.se används till att hantera din beställning. Detta innebär att vi registrerar ditt namn, adress, postnummer och ort. Dessa uppgifter registreras för att kunna skicka leveransen till dig. Utöver detta registreras även, ditt aktuella mobiltelefonnummer och detta görs för att avisera dig om en kommande leverans. Vi använder aldrig dessa uppgifter till att skicka SMS i reklamsyfte utan endast för att ge ökad service för leveranser för dina beställningar.

Om du valt att
prenumerera på dina linser så registreras även det intervall för hur ofta du vill att vi skickar din prenumeration. För att ge utökad service kan du också komma att få ett mail med en påminnelse om att köpa nya linser. Dessa mail skickas ut till dig maximalt 3 gånger och innehåller en länk som gör att du enkelt kan beställa samma linser ytterligare en gång, alltså att repetera din order. Du kan när som helst välja att avsluta dessa utskick. Klicka bara på länken i mailet eller kontakta vår kundtjänst på support[at]lensia.se så raderar vi kommande utskick utan dröjsmål.

Information

Vi strävar naturligtvis efter att återge information och bilder på ett korrekt sätt men förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar och tjänster. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet. Det är särskilt viktigt vid köp av färgade linser att vara medveten om att färgerna på bilderna endast ger en indikation om utseendet. Variationer förekommer beroende på ditt ögas ursprungsfärg.

Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
100% Nöjd kund-garanti
Vårt mål är att du skall känna dig trygg och nöjd med de produkter och tjänster vi erbjuder. Om du inte är nöjd med din vara av någon anledning, har du rätt att byta eller få pengarna tillbaka.
Lensia AB | 423 61 TORSLANDA
Org.nr: 559205-8159 | Innehar F-skattebevis

Copyright © 2021 LENSIA AB
Vi använder cookies för att kunna erbjuda en så bra upplevelse som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du att vi använder cookies. Läs mer