Vanliga frågor och svar - FAQ

Massa frågetecken – FAQ
Här hittar du de allra flesta vanliga frågor som vi får av våra kunder. Om du kikar i listan så hittar du säkert din fråga och även svaren på densamma. Om du mot förmodan inte hittar svaret som du söker så är du välkommen att skicka ett mail till vår kundtjänst. Vi svarar på alla frågor inom 48 h (räknat på arbetsdagar. Om lördag, söndag eller annan helgdag inträffar så får du räkna med längre svarstid).

Köprelaterade frågor

Är priserna inkl. moms?

Ja, alla våra priser visas inklusive svensk mervärdesskatt, moms, (f.n. 25%)

Hur levereras mina linser?

Vi samarbetar med Posten som sköter alla våra leveranser. Normalt skickas alla beställningar med tjänsten Varubrev A, vilket innebär att paketet delas ut i din brevlåda om det får plats. Om paketet inte går in i din brevlåda eller brevinkast, får du en avi som meddelar hos vilket ombud du kan hämta ditt paket.

Större beställningar eller beställningar för högre summor kan komma att skickas med andra tjänster, exempelvis Posten MyPack eller, av oss vald, annan speditör. Det är vårt mål att alla leveranser ska kunna ske direkt till din brevlåda. I vissa fall, exempelvis om du köper linsvätska eller har ett extra smalt brevinkast, kan en avi lämnas och du får hämta din försändelse hos ett av Postens ombud. Vi använder SMS-aviseringar varför vi vill att du anger ditt mobiltelefonnummer när du registrerar dig som kund.

Hur lång är leveranstiden?

Alla produkter som finns i lager skickas normalt samma dag alternativt följande vardag. Vissa linsmärken eller speciella styrkor kan ha en längre leveranstid beroende på tillgänglighet hos våra leverantörer. Normalt kan vi leverera alla, ej lagerförda linser, inom 3-5 vardagar, i speciella fall kan det ta upp till 7-14 dagar. I det fall du drabbas av en längre leveranstid kommer vi att kontakta dig för information.

När du väljer dina parametrar i shopen så får du också information om uppskattad leveranstid för just detta val. Tänk på att vi normalt sett inte dellevererar utan det är den längsta av tiderna som blir din totala leveranstid. Önskar du delleverans tillkommer en extra fraktkostnad.

Leveranser till utlandet.

I nuläget levererar vi endast till din folkbokföringsadress inom Sverige. Anledningen till detta är främst för att undvika att du blir drabbad av nätbedrägeri och att någon annan kan beställa i ditt namn. Det handlar alltså främst om en trygghet för både oss och dig.

Erbjuder Ni öppet köp?

Ja, vi erbjuder alltid 60 dagars öppet köp. Kontakta kundtjänst via mail för att få en retursedel för just din aktuella order. Vi har fria returer vilket innebär att vi betalar din returfrakt. Observera att förpackningen måste vara oöppnad och oanvänd!

Hur lång ångerrätt har jag?

Du kan ångra ditt köp i upp till 60 dagar. Kontakta kundtjänst via mail med information om vilken order du vill returnera och orsaken till varför. Vi kommer då att maila en retursedel till dig. Vi har fria returer vilket innebär att vi betalar din returfrakt. Observera att förpackningen måste vara oöppnad och oanvänd!

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Vi använder oss av Klarna Checkout som våra kassahanterare. I och med detta erbjuds du som kund ett brett urval av betalningsmetoder. Alltifrån att kunna handla dina varor mot kostnadsfri faktura med 14 dagars kredit, till kortbetalning, direktbetalning via bank eller t.o.m. att delbeta din faktura genom Klarna konto.

Alla betalningar sker självklart med s.k. säkra betalningar (https). LENSIA AB får aldrig tillgång till dina kortuppgifter, utan dessa hanteras säkert av Klarna som säkerställer att affären är trygg för både köpare och säljare.

Varför måste jag ange mitt personnummer?

I ett led att öka både er och vår säkerhet vid köp så levererar och fakturerar vi endast till din folkbokförda adress. Vi samarbetar med kreditgivnings- och fakturabolaget KLARNA för att dels hämta dina folkbokförda adressuppgifter samt göra en sekundsnabb kreditbedömning. Det är därför du måste ange ditt personnummer.

Vad gäller angående lagring av mina personuppgifter?

Vi behandlar alla dina kunduppgifter konfidentiellt och använder korrekta säkerhetstekniska rutiner (enligt PUL) för att garantera att endast behöriga får tillgång till dina uppgifter. Vi garanterar att vi inte säljer eller delar dina uppgifter med obehöriga.
Du som konsument har rätt att om registrerade personuppgifter begära:

- utdrag av registrerade uppgifter.
- att registrerade uppgifter ändras.
- att registrerade uppgifter raderas.

Kan jag upprepa en tidigare beställning?

Ja, genom vår smarta tjänst, RE:FILL, kan du enkelt upprepa en tidigare beställning. På detta sätt slipper du att fylla i dina parametrar om och om igen när du ska beställa. Logga in på ditt konto och gå till sidan MINA BESTÄLLNINGAR. Alla dina tidigare beställningar listas och på varje rad hittar du en knapp för att beställa! Om du klickar på denna knapp läggs denna beställning i din varukorg och du kan enkelt gå igenom de avslutande stegen i kassan för att beställa.

Vad är RE:FILL och LINSPRENUMERATION för något?

Det är benämningar på några av våra populära smarta tjänster. Med RE:FILL kan du som återkommande kund enkelt göra en upprepning på en tidigare lagd beställning. Om du vet att du kommer behöva samma linser flera gånger kan du enkelt beställa en linsprenumeration. Med en prenumeration väljer du själv i vilken intervall du vill ha dina linser. Vi tar hand om allt och du kan ta det lugnt och inte oroa dig för att dina linser ska ta slut.

Används cookies på er sida?

Ja, vi använder cookies för att hålla reda på din kundvagn som varorna du skall handla hamnar i och för avläsning av statistik. Cookies används också för att hålla reda på om du är inloggad eller ej. En cookie är en datafil som lagras i din dator men den innehåller ingen personinformation utan används endast för att göra det lättare för dig att använda våra sidor och våra tjänster. Cookien sparas tillfälligt på din hårddisk och tas bort när du stänger ned din webbläsare respektive tömmer din varukorg.

Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av det i din webbläsares inställningar. Det innebär dock att funktionaliteten på Lensia.se begränsas.

Hur kan jag veta att ni inte lurar mig?

Företaget bakom Lensia.se heter LENSIA AB och är ett svenskt registrerat aktiebolag med en ansvarig styrelse enligt aktiebolagslagen. Vårt organisationsnummer är 556977-6957. Vi är momsregistrerade och innehar en giltig F-skattsedel. Du kan alltid nå oss via mail eller vår Facebook-sida. Tyvärr har vi ingen möjlighet i dagsläget att erbjuda en bemannad kundtjänst via telefon. Vi jobbar naturligtvis på lösningar för att kunna erbjuda detta i framtiden.

I övrigt följer vi alltid
Konsumentköplagen , Distans- och hemförsäljningslagen, Marknadsföringslagen samt rekommendationer från ARN (Allmänna reklamationsnämnden).

Produktrelaterade frågor

Jag hittar inte mitt linsmärke!

Vi säljer alla de vanligaste linsmärkena från de ledande internationella tillverkarna. Om du trots detta inte hittar just ditt märke, kontakta vår kundtjänst för mer information så kan vi säkert hjälpa dig att hitta rätt. En anledning till att du inte hittar ditt märke hos oss kan vara att du använder en optikers eget märke. En del optiker har egna namn och förpackningar på sina linser. Vi säljer i många fall samma linser men under tillverkarens originalnamn. Om du fortfarande inte hittar ditt märke, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Är det originalprodukter ni säljer?

Ja, vi säljer endast kontaktlinser som kommer direkt ifrån respektive tillverkare. Vi garanterar dig att vi endast säljer godkända originalprodukter.

Vad är ett recept/ordination?

När du gör en synundersökning hos din optiker får du en beskrivning av vilket linsmärke du bör använda samt vilka parametrar (styrka, baskurva etc.) du ska ha för att passa just ditt synfel. Du kan begära ut ditt recept från din optiker och använda som underlag för din beställning här hos oss på LENSIA. Det är mycket viktigt att du använder ett giltigt recept/ordination. Är du osäker på vilka linser du ska ha, kontakta din optiker!

Är mitt recept/ordination detsamma för både glasögon & linser?

Nej, recepten är inte samma. Eftersom det är olika avstånd mellan en lins och glasögon måste du ha separata recept. Kontakta din optiker för att göra en synundersökning och linstillpassning.

Måste min optiker ge mig mitt recept om jag ber om det?

Ja, din optiker måste följa patientjournalslagen som ger dig rätt att begära en kopia på ditt recept/ordination. Ditt recept/ordination är giltigt i ett år varefter du bör förnya det hos din optiker.

Vad gör jag om jag upptäcker ett fel på produkten?

Använd eller testa absolut inte dina produkter om du misstänker att det är något fel på dem! Kontakta vår kundtjänst för vidare information. Produkter köpta här på Lensia.se har alltid 3 år produktgaranti.

Hur sköter jag mina linser på bästa sätt?

Här hittar du en beskrivning för hur du sköter dina linser. Kom ihåg att alltid följa din optikers instruktioner för hur du bäst sköter just dina linser.

Hur lång är hållbarheten på linserna?

Hållbarheten för en oöppnad linsförpackning skiljer mellan olika märken och linstyper men oftast är hållbarheten flertalet år. Hållbarhetstiden för en oöppnad linsförpackning anges oftast på en av askens sidor.

Har du en öppnad förpackning beror hållbarheten på linstyp. Endagslinser ska kastas efter en dag och månadslinser efter 1 månad. Det är viktigt att du alltid följer din optikers instruktioner för handhavande och bärtid för dina ordinerade linser.

Vad ska jag göra om inte mina linser känns bra?

Använd absolut inte dina linser om du upplever obehag eller om något inte känns rätt vid användandet. Kontakta omedelbart din optiker för synundersökning och vidare rådgivning. Om du tror att obehaget beror på ett produktfel, kontakta vår kundtjänst för vidare information om retur och reklamation.

Hur ofta bör jag besöka min optiker?

Du bör gå till din optiker minst en gång om året för att göra synundersökning och förnya ditt recept/ordination. Även om du har linser och parametrar som du tycker fungerar bra bör du regelbundet besöka din optiker för att kontrollera att dina ögon mår bra och att inga biverkningar kan upptäckas. Dina ögon och ditt synfel kan förändras över tid och ett årligt besök är att rekommendera. VAR RÄDD OM DINA ÖGON!

Kontaktlinser på vintern.

Kontaktlinser klarar av kylan på vintern, t.o.m. om de skulle frysa. Lägg då dina linser i rumstemperatur ett tag innan du använder dem. Om du är osäker, kontakta din optiker för rådgivning.
 
100% Nöjd kund-garanti
Vårt mål är att du skall känna dig trygg och nöjd med de produkter och tjänster vi erbjuder. Om du inte är nöjd med din vara av någon anledning, har du rätt att byta eller få pengarna tillbaka.
 
LENSIA AB | Box 705 | 521 22 FALKÖPING
Org.nr: 556977-6957 | Innehar F-skattebevis

Copyright © 2017 LENSIA AB
 
Vi använder cookies för att kunna erbjuda en så bra upplevelse som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du att vi använder cookies. Läs mer